SKEN

Čo hovorí ZELENÁ POROTA na 18. ročník súťaže s témou: Moje predstavy o svete, ktorý mám rád.

Mgr. Art. Štefan Kocka - odborný garant súťaže

O súťaži Zelený svet 2013 všeobecne:
Mnohé práce naplnili zmysel a povahu tejto súťaže, objavili sa skutočne veľmi pekné, výstižné práce, ktoré môžu konkurovať obdobným súťažiam nielen doma, ale aj v zahraničí.
Pedagógovia určite vynaložili veľké úsilie na realizáciu prác, ktoré vyhotovili študenti. Nebyť z ich strany odborného a praktického poradenstva/pomoci, bola by to ťažšia cesta. Je tiež pravdou, že nie všetky školy poňali a pochopili význam témy aj ich prepracovanie. Mnohé školy a ich pedagógovia sú veľmi veľkým prínosom pre rozvoj, nielen jednotlivcov, ale aj skupín žiakov, študentov pre ich umelecký a duševný rozvoj. Napriek tomu by som chcel pozdvihnúť tie najmladšie ročníky a špeciálne školy za ich neskutočne čisté a úprimné vyjadrenie/poňatie témy.
Mnohokrát som premýšľal, v čom je situácia „nepriaznivá“ u starších a ich práce sú menej kvalitné, nepresvedčivé, priam nesúvisiace a technicky mnohokrát veľmi povrchne spracované. Nemožno však všetkých hodiť do jedného koša. Sú práce, ktoré sú nad priemer prepracované. Je pravdou, že mnohé práce boli ovplyvnené počítačmi a ich programovými možnosťami - rôznymi vplyvmi animovaných rozprávok, ale s nevhodným interpretovaním. Podľa môjho osobného názoru, nie všetci sa stotožnili s témou.  Mnohokrát boli do súťaže zaslané práce, ktoré nemali v sebe ani náznak súvisiaci s témou, avšak nedalo by sa povedať, že šlo o zlé výtvarné práce, ale nemohli byť zaradené - resp. nemohli byť hodnotené z dôvodu témy pre tento ročník...
Najobľúbenejšou z kategórií je kategória kresba, maľba, grafika a kombinované techniky. V tomto ročníku súťaže sa objavila po prvý krát. Ako by ste ju zhodnotili?
V kategórii kresba, maľba, grafika a kombinované techniky, bolo niekedy cítiť priam bezradnosť s použitím výtvarných prostriedkov. Aj tomu som naklonený, avšak za podmienok separácii kombinovania techník, a hlavne by to malo mať aj myšlienku - potreba väčšieho vplyvu vedomostí.
Ako by ste zhodnotili kategórie: detský animovaný film a čiernobiela a farebná fotografia?
Detský animovaný film?  Tu je najväčší problém, ktorý vznikol mnohokrát ako nepochopenie podstaty a pointy animácie. Žiaci a študenti si mnohokrát zamieňali animáciu s natáčaním na kameru s absolútne nevhodnou réžiou a neznalosťou. Vyskytli sa predsa aj animácie, ktoré by mohli byť svetielkom nádeje, preto im verím a treba ich podporiť.
V kategórii čiernobiela a farebná fotografia, mnohé práce neboli vhodné nielen tematikou, veľkosťou, ale aj obsahom. I tu sa však našli mnohé zaujímavé práce, ktoré predsa presvedčili. Aj táto cesta je veľmi priaznivá a vhodná na prezentáciu.
Čo bolo dôvodom pre zaslanie 4646 výtvarných prác od 4508 autorov?    
To že sa prihlásilo do súťaže množstvo „mladých umelcov“, je oslovenie zo strany ENVIROFILMU, jeho poslania, kvality, a hlavne historického významu. Príčinou je samozrejme tiež prezentácia, súťaživosť, ale aj porovnanie s okolitým svetom umenia mladých.
Medzinárodnosť súťaže:
Zahraničné práce, dovolím si povedať, že práce slovenských žiakova študentov, sú konkurencie schopné, práce Poľské. Lotyšské a Čínske sú zo zahraničných najviac presvedčivé.
Niečo na záver a odporúčania do budúcnosti:
Na záver by som chcel poďakovať všetkým učiteľom ,pedagógom, že si láskavo našli a nachádzajú čas, pre odovzdanie múdrostí, vzdelania pre mladých umelcov a poďakovať aj deťom, žiakom a študentom za ich výtvarný prejav. Neexistuje zlý obrázok, ale len zlé pochopenie obrázku.
Ďakujem aj organizátorom, ktorí sa zhostili tak významnej udalosti, bez nich by nebol ani ZELENÝ SVET, ani množstvo otázok a odpovedí.

Mgr. Art. Štefan Kocka

Mgr. Ladislav Vojtuš, PhD.

Zhodli sa mladí umelci na jednotnom stvárnení predstavy sveta, ktorý majú radi?
Na spoločnej predstave sveta sa myslím nezhodli, čo ani nebolo zámerom. I keď sa určite motívy často opakovali. Zhodli sa možno v smerovaní ku predstave "krajšieho" sveta harmonizujúceho človeka s jeho prostredím.
Ako hodnotíte tento ročník súťaže a kvalitu zaslaných prác?
Čo sa týka kvality, veľa prác bolo možno obsahovo nevyčerpaných, ale ako to už býva, boli aj naozaj originálne riešenia. Myslím, že sa zhodneme, keď poviem, že materským školám sa podarilo najvýstižnejšie stvárniť tohtoročnú tému. Pekná kolekcia prišla aj zo zahraničia, ale tento krát bolo z čoho vybrať v každej kategórii. Úžasná bola kategória grafika.
Milé prekvapenie je, že stále rastie záujem o túto súťaž. Menej potešujúce je tak, ako aj v predchádzajúcich ročníkoch, že v mnohých prácach cítiť nie práve vhodne nasmerovaný prístup pedagóga, ale aj tak všetkým ďakujeme za snahu a ochotu.
Ako by ste zhodnotili kategórie: detský animovaný film a čiernobiela a farebná fotografia?
Do kategórie detský animovaný film filmov prišlo dosť, ale takmer nebolo z čoho vybrať. To čo sa vybralo bolo našťastie reprezentatívne.
Na kategórii čiernobiela a farebná fotografia je pozitívne množstvo zaslaných fotografií, ale skutočne dobrých bolo zopár. Myslím, že tak priemerne hodnotím úroveň tejto kategórie. Našlo sa pár dobrých prác a tie sme ocenili.
Čo bolo podľa Vás dôvodom pre zaslanie 4646 výtvarných prác od 4508 autorov?  
Neviem, možno téma, ale som veľmi rád.
Medzinárodnosť súťaže:
Zo zahraničia prišla bohatá kolekcia. Perfektní boli žiaci z Poľska a Lotyšska. Čína je veľmi špecifická. Srbi boli priemernejší atď.. Rozdiel v tematickom poňatí nebol nejaký markantný.
Niečo na záver a odporúčania do budúcnosti:
Myslím, že sa pozitívne javí budúcnosť Zeleného sveta a to je dobrý signál pre oblasť duchovných a kultúrnych hodnôt vo sfére vzdelávania. Je potrebné sa zamýšľať nad budúcnosťou nášho sveta a aktívne sa podieľať na jeho formovaní správnym smerom.

Mgr. Ladislav Vojtuš, PhD.

Mgr. Eva Beňačková

Zhodli sa mladí umelci na jednotnom stvárnení predstavy sveta, ktorý majú radi?
Predstavy mladých umelcov sa značne líšia, ich stvárnenie zodpovedá motivácii, ktorá je závislá od pedagóga, ktorý s nimi pracuje. Výtvarné stvárnenie značne závisí od výtvarných skúseností a zručností dieťaťa.
Ako hodnotíte tento ročník súťaže a kvalitu zaslaných prác?
Veľa prác ( možno 2/3 prác ) XVIII.  ročníka súťaže Zelený svet nemalo vysokú výtvarnú úroveň. Najlepšie výtvarné práce sme posudzovali v kategórii detí z materských škôl. Veľmi ma zaujali grafiky  (linoryty), ktoré boli súčasťou kolekcie súťažných prác zo Spišskej Novej Vsi. Boli naozaj výnimočnej kvality výtvarnej aj remeselnej.
Najobľúbenejšou z kategórií je kategória kresba, maľba, grafika a kombinované techniky. V tomto ročníku súťaže sa objavila po prvý krát. Ako by ste ju zhodnotili?
Mladí ľudia (stredoškoláci), ktorí spadajú do kategórie kresba, maľba, grafika a kombinované techniky, veľmi často prechádzajú tzv. krízou detského výtvarného prejavu. Práce mladých ľudí, ktoré sme hodnotili zväčša neboli na dobrej úrovni. Je ale hlavne vecou pedagóga, ktorý s nimi pracuje a posiela práce do súťaže, aby to vedel posúdiť.
Ako by ste zhodnotili kategórie: detský animovaný film a čiernobiela a farebná fotografia?
Kategória detský animovaný film bola zaujímavá, hoci by som odporučila hlavne pedagógom zapojiť do tvorby týchto detských filmov viac tvorivosti a „výtvarnosti„. Filmy, ktoré sú len prezentáciou fotografií, by bolo vhodné vyradiť zo súťaže prostredníctvom zmeny propozícií.
Keďže nie som fotografka, tak si nedovolím hodnotiť kategóriu čiernobiela a farebná fotografia veľmi podrobne. Mnohé fotografie mali nápad, náladu atď. Deti a mladí ľudia radi fotia, vnímajú okolie okolo seba, chýba im však odborné vedenie, znalosti zásad kompozície, svetla a tieňa a iné vedomosti, ktoré by im pomohli rozvíjať ich záujem.
Čo bolo podľa Vás dôvodom pre zaslanie 4646 výtvarných prác od 4508 autorov?  
Výtvarná súťaž Zelený svet je dobrá, obľúbená, má tradíciu a dobrú propagáciu.
Medzinárodnosť súťaže:
Okrem vysokého počtu celkových prác je tento ročník úspešný aj vďaka jeho medzinárodnému charakteru. Je veľmi zaujímavé a podnetné konfrontovať sa v akejkoľvek oblasti so zahraničím. Hodnotím veľmi vysoko, že výtvarná súťaž Zelený svet má medzinárodný charakter a je tu možnosť porovnať prácu výtvarných pedagógov a detí v zahraničí s trendami u nás na Slovensku.
Niečo na záver a odporúčania do budúcnosti:
Ak som na začiatku tohto dotazníka napísala, že 2/3 výtvarných prác malo nižší charakter, bolo by potrebné s tým niečo robiť vo forme spätnej väzby smerom k výtvarným pedagógom a to formou seminára, možno workshopu, kde by pedagógovia mohli komunikovať s výtvarníkmi ohľadom zlepšenia ich práce. Napriek tomu hodnotím súťaž Zelený svet veľmi vysoko, pretože každoročne dáva výtvarným pedagógom možnosť na komunikáciu  v oblasti detskej výtvarnej tvorby, vždy je obrovský počet prác, ktoré sú na vynikajúcej úrovni a je z čoho vyberať na výstavu aj na ceny. Enviromentálna myšlienka súťaže obohacuje myslenie detí a aj pedagógov, a vychováva k morálke, dobru a láske k nášmu svetu.

Mgr. Eva Beňačková

Mgr. Miroslav Zaťko

Zhodli sa mladí umelci na jednotnom stvárnení predstavy sveta, ktorý majú radi?
Mladí ľudia - umelci prejavujú svoje pocity prostredníctvom svojich diel. Je to túžba po svete zelenom, ekologickom a pre život vyhovujúcom. Nájdu sa aj kritické postrehy, ktoré pranierujú bezohľadnosť, sebeckosť a ziskuchtivosť, ktoré porušujú túto hranicu.
Ako hodnotíte tento ročník súťaže a kvalitu zaslaných prác?
Umenie je o individuálnom prežívaní, ako také sú aj dielka tejto súťaže. Niektoré sú popisné, iné symbolickejšie. Hlavne u tých mladších kategórií je to o pedagógoch, ako dokážu mladým umelcom tému predstaviť, ako ich dokážu viesť jej umeleckým stvárnením. Práca pedagóga je v tomto procese jedinečná a nezastupiteľná. Mňa vždy prekvapia špeciálne školy. Príjemne! Ich vnímanie nie je zošnurované do korzetu každodennosti, strachu z vlastnej dôležitosti. Preto je ich vnímanie poetickejšie, vzletnejšie a hlavne neprvoplánové. Nepozorujú sa, nečakajú na spätnú väzbu, idú do toho na plné „pecky“.
Zaujal počet súťažných prác - grandiózne. Ale trochu aj prekvapilo, ako už pri takom počte býva, nadprodukciou a aj nekvalitou. Fotoaparát je dnes dostupný každému. Digitálna technika to umožnila. Nie všetko, čo zaznamenám má súťažný potenciál. Niečo je treba vymazať, niečo prefotiť, pretočiť – tu je úloha pedagóga ako dramaturga veľmi potrebná. Aj keď je umenie slobodné, má aj svoje zákonitosti, ktoré treba ctiť a uznávať – len tak sa moje dielo stáva „zdielateľným“, lebo používa znaky, ktorým rozumejú aj na opačnom konci sveta.
Najobľúbenejšou z kategórií je kategória kresba, maľba, grafika a kombinované techniky. V tomto ročníku súťaže sa objavila po prvý krát. Ako by ste ju zhodnotili?
Stredné školy patria do systému vzdelávania a preto je ich kategória opodstatnená, ba priam žiaduca. To je ten posledný stupeň skupinového vzdelávania, ďalej je to už viac o individuálnosti a špecializácii.
Ako by ste zhodnotili kategórie: detský animovaný film a čiernobiela a farebná fotografia?
Film je špecifické, aj keď veľmi komplexné umenie. Chce vedomosti výtvarné, zvukové, dramaturgické, strihové aj  teamové. Veľa „filmov“ bolo len cvičeniami - etudami, chýbal im príbeh a dramatická stavba. Tu vidím rezervy a veľkú príležitosť pre školské krúžky, letné tábory, víkendové tvorivé dielne.
Slabšia práca so svetlom (fotografia je predsa kresba svetlom) a témou. Fotografia určite nedosahovala úroveň výtvarnej súťaže. Handicap vidím aj vo formáte. Formát - 9x13 cm je na pozdrav z dovolenky, nie na súťažnú fotografiu. Tu by som sa prihováral aspoň za A4-formát, alebo za posielanie digitálnych dát, ktoré by sa prezerali prostredníctvom techniky. Na výstavu by išli tie najlepšie fotografie a  urobili by sa vo výstavnom formáte
Čo bolo podľa Vás dôvodom pre zaslanie 4646 výtvarných prác od 4508 autorov?  
Nie som kompetentný to relevantne zhodnotiť, tak len domnienky: 18. ročník – povedomie, ohlas, propagácia, medzinárodnosť!?
Medzinárodnosť súťaže:
Rozdiel vidím, že zahraničné práce nesú väčší pedagogický vplyv učiteľov v rovine tematickej – prepracovanosť, odbornej – výtvarné techniky.
Niečo na záver a odporúčania do budúcnosti:
Úroveň sa mi zdá vyššia, oproti minulosti je menej tzv. prvoplánových námetov, alebo námetov, ktoré len kopírujú a zobrazujú logo súťaže. Odporúčania som formuloval už v iných otázkach.

Mgr. Miroslav Zaťko